fredag 27. april 2012

Kulde og regn


Jeg må si at jeg begynner å bli inderlig lei av at det er så kaldt og vått, dag ut og dag inn. Men det kjølige været har likevel sine fordeler. Våren får tid til å utfolde seg blad for blad, for å bruke et poetisk uttrykk. For jeg vet jo at kommer det varme nå, vil hagen eksplodere og alt bli grønt over natta. Vårblomstene vil springe ut og blomstre av nesten før jeg får anledning til å beundre dem. Men med kjølige aprildager får jeg god tid til å beundre hver enkelt blomst.
Ulempen med fuktig vår er at våre erkefiender, brunskogsneglen, har gunstige vilkår. Det fikk jeg selv se da jeg løftet på en plankebit jeg har liggende i hagen. Der satt de, på rad og rekke, og bare ventet på litt varme så de kunne krype ut og begynne matjakten. Men slik gikk det ikke – jeg hentet saksa, og dett var dett.
Jorunn

fredag 20. april 2012

Ferskenblomst til dere


I dag kom maiutgaven av Norsk Hagetídend fra trykkeriet i Sverige. Det er blitt et innholdsrikt blad (100 sider) med en lekker forside. Vi har en grundig artikkel om å dyrke fersken og har derfor satt et nydelig bilde av ferskenblomst på forsiden.
Ellers inneholder magasinet mye nyttig stoff, blant annet om å dyrke grønnsaker uten å spa, hvordan du kan lage fine blomsteroppsatser til konfirmanten og hva du bør tenke på dersom du vurderer å skaffe deg hagehøner.
Du får møte roseelskeren Atle Fjæreide hjemme i hagen utenfor Bergen og Eva Magnussen, som har en bratt hage på Gjøvik.
Redaktør Tommy Tønsberg priser mai med en kavalkade over vakre vårblomster og busker, og kommer med mange gode forslag til hvilke stauder en bør plante nå for at hagen skal være på topp til 1000 åpne hager 12. august.
Og tenker du på å fornye hagemøblene, presenterer vi mange av vårens nyheter.
Magasinet blir sendt ut til medlemmene i disse dager. Det blir å få kjøpt i kiosker og butikker fra 3. mai.
God lesning!
Jorunn

mandag 16. april 2012

Et lite mirakel

Rød julerose midt i haglskuren.

For akkurat en uke siden skrev jeg at de røde julerosene mine var ødelagt av frost. Jeg trodde de var det, de lå oppå jorda, helt slappe. Men det skal mer til for å knekke en rød julerose! Nå har de nemlig rettet seg opp og står der og blomstrer, saftspente og strake. Jeg ble både overrasket og imponert da jeg så dem, jeg hadde avskrevet årets blomstring fullt og helt.
Men prøvelsens tid var ikke over for disse stakkars plantene. I går kom en kraftig haglskur og hamret løs på blomster og blad. Det ser ikke ut som om de har tatt skade, men de fikk seg en ordentlig omgang.
Det er kaldt og surt nå, men noen hageoppgaver må bare gjøres. Ikke minst må jeg sette mine nyinnkjøpte dahliaknoller til driving. For selv om det snør akkurat nå utenfor vinduet, er det midt i april, den lunefulle måneden. Så i morgen kan det bli varmt og fint igjen.

Jorunn

mandag 9. april 2012

Stille påske



Det står i avisa at påsken i år har vært uvanlig kald. Og det er noe vi alle har merket – ikke minst den iskalde vinden som har gått gjennom marg og bein.
De kalde dagene har også satt sitt preg på hagen. Tysbasten, som jeg regnet med ville springe ut i påskehelga, står og sturer og holder knoppene hardt sammenpresset. Men det gjør ingenting, kommer det varme, kommer det blomster.
Verre er det med den røde julerosa. Den sto med store knopper, akkurat på nippet til å åpne seg, da kulden kom. Nå ser jeg at mange av stilkene er blitt myke av frost og ligger der, helt ødelagte. Heldigvis har noen av knoppene klart seg, og løfter hodet mot himmelen. Et annet sted i hagen blomstrer den hvite julerosa overdådig i sluddbygene. Den lar seg ikke stoppe av noen kuldegrader og isvind.
I spannet tar tulipanene det med ro. Det har ikke skjedd stort der hele påsken. Det har kulden sørget for. Men det står til liv, spannet er helt fullt av spirer. Nå gleder jeg meg til et vårlig, oransje fyrverkeri!
Jorunn

lørdag 31. mars 2012

Enkel påskepynt


I år skal jeg gjøre det enkelt. Noen kvister med forsytia (kvister fra naboens busk som strekker seg over gjerdet), pluss noen kvister av junisøtmispel, satt ned i to brune flasker, (kjøpt for en femmer på loppemarked), får være nok. For i år er det jo så mye fint å glede seg over ute i hagen. Julerosene blomstrer, det samme gjør krokusen, klosterklokkene og vårkjærminne. Tysbasten står sprekkeferdig, nå er det ikke lenge før de nydelige, rosalilla blomstene springer ut. Jeg gleder meg til synet og ikke minst til duften!
God påske!
Jorunn

torsdag 22. mars 2012

Nummer tre er ute


Nå har vi sendt en ny utgave av Norsk Hagetidend ut i verden. Mange av medlemmene har fått mars/april-utgaven allerede, de andre kan glede seg til å få den i postkassen en av de nærmeste dagene. Magasinet blir å finne i kiosker og andre utsalgssteder fra 29. mars.
Hagetidend 3/12 er på 100 sider, fullstappet med spennende hagestoff.  
For alle som vil prøve seg på pilfletting, viser Klara Pil hvordan du fletter et fint, lite tre av levende pil. Du får tips om dyrking av poteter, økologisk kjøkkenhage og en rekke råd om det meste som skal gjøres i hagen på denne tiden.
Vi har besøkt Janne Moen i Hobøl, som har et spennende planteutsalg med tilhørende visningshage, Josef og Grethe Martinsen i Oppegård som har en bratt hage med mange trapper og danske Marianne og Jørgen Ramstedt Jensen som har skapt en mørk grønn, moden hage med mye vintergrønt og rododendron.
Elles kan vi friste med artikler om vårpotter, steinbelegning, humler og ikke minst: et feiende flott portrett av prydgress.

Marianne, Tommy og Jorunn

mandag 19. mars 2012

Det spirer i søppelspannet


Det var med spenning jeg åpnet lokket på søppelspannet på terrassen her om dagen. Jeg var ikke sikker på om tulipanløkene jeg la i høst hadde klart seg gjennom vinteren. Men det hadde de. Spirene sto tett i tett, det ser ut som om alle løkene har overlevd. Nå har jeg tatt av lokket slik at spirene får lys. Men blir det mye nedbør og kulde, tror jeg nok jeg legger det på igjen. Jeg hadde helt glemt hvilken sort det var, men heldigvis hadde jeg tatt vare på emballasjen. Sorten er ’Prinses Irene’, en klassiker i oransje med mørkere markeringer. Nå gleder jeg meg til de springer ut. Og for en gangs skyld er jeg nokså sikker på å få se blomsten, rådyra tør forhåpentlig ikke bevege seg så langt inn på terrassen.  

Jorunn