fredag 19. april 2013

Travle tider


Tidlige tulipaner og krokus
Det er travelt for tiden. Jeg har vært på hagemesse i Stockholm, i Lillestrøm og i Nederland. Det er kanskje litt rart å kalle Keukenhof en hagemesse, men på mange måter er det nettopp det den er. Det er her løkprodusenter i hele Europa stiller ut sortimentet sitt, slik at både innkjøpere og amatører som meg, kan se hvor fine varer de har.
Nederland har hatt den samme kalde våren som oss, så mange av løkene var mye seinere enn vanlig. Det var lite tulipaner å se, narsissene var på vei opp, mens 
Mr. Bean, en god London-representant
krokusen fortsatt sto i full blomst. For å dekke over at mange av bedene fortsatt var ganske brune, hadde de satt ut massevis av kasser med blomstrende tulipaner og narsisser for å sette litt farge på parken.
I tillegg til bed og potter, er det alltid utstillinger i de store veksthusene. Årets tema var London. På plenen utenfor var Tower Bridge og Big Ben formet i tulipanløk, men da alt fortsatt var grønt, var det litt vanskelig helt å forestille seg hvordan det vil bli når tulipanene slår ut i full blomst. Uansett, et imponerende arbeid.
Her hjemme er det en glede å se at snøen forsvinner med rekordfart og at det spirer så smått. Snøklokkene er snart i full gang, de tidlige primulaene viser farge og kanskje, kanskje er det liv i julerosene. De har hatt en beintøff vinter, men jeg vet at de takler det meste. I alle fall håper jeg det, juleroser hører nemlig til mine absolutte favoritter.
Jorunn

mandag 8. april 2013

Ser ikke bra ut


Det er herlig med sol, sol og sol, men de stakkars rodobuskene mine begynner å få nok. Selv om det er varmt og godt i solsteiken, er det fortsatt bånnklaka jord og de klarer ikke å trekke vann. Så de tørker. Hvor ille det er, ble jeg ikke klar over før jeg i helga gikk en runde for å sjekke tilstanden, noe jeg burde gjort for lenge siden. Da hadde jeg kunnet dekket til plantene og forhindret uttørkingen. Ja, ja, nå må jeg leve med resultatet og bare håpe at de de klarer seg. De gamle, trofaste, står for en støyt, de yngre og mer sarte er jeg mer usikker på.
Men for å skrive om noe hyggeligere: I helga sådde jeg de første frøene. Jeg er ingen stor såer, har ingen plass å gjøre av brettene, men i år har jeg altså sådd blomstererter. Jeg valgte sorten ’Stars and Stripes, fordi den ser fin ut på bildet og skal ha god duft. Og duften er jo det viktigste. La ett og ett frø i torvbrikker og satte dem i et minidrivhus. Så nå er det bare å vente og se. Og håpe. Min erfaring med frø er nemlig at det kan gå begge veier – godt og dårlig. Men skulle det gå galt, fins det alltids planter på torget.
Jorunn

torsdag 4. april 2013

Det drypper fra tak …

 
Sola varmer og snøen smelter fra taket mitt. Vannet renner langs kjettingen og ned i en leirpotte, akkurat slik jeg hadde tenkt da jeg rigget det til. Men at vann fryser om natta i disse kalde vårukene, tenkte jeg ikke på. Jeg tenkte heller ikke på at vann som fryser, utvider seg. Men nå vet jeg det. Den fine leirpotta, som var tenkt som en smakfull beholder for vann fra taket, er nå sprengt i filler av is. Irriterende, men også en god påminnelse om at vi må ta hensyn til naturlovene.
Jorunn

fredag 22. mars 2013

Blå påske


Tradisjonelt er påsken gul, og en stor bukett påskeliljer er noe av det fineste jeg vet. Men av og til er det artig med noe nytt. Jeg har derfor laget en svært enkel, men fargesterk dekorasjon til påske.
Det er rett og slett to potter med våriris, noen kvister tuja (godt den kan brukes til noe fornuftig) og litt bjørkeris.
Jeg satte pottene (kunne også tatt plantene ut av pottene, det hadde kanskje blitt finere) i en plastforet kurv. Rommene mellom pottene fylte jeg med tujabar. Til slutt festet jeg en luftig ring av bjørkeris rundt det hele. Ringen hadde jeg laget ved hjelp av litt kraftig blomstertråd.
Det fine med denne kurven er at den kan stå ute når det ikke er for kaldt. Våriris tåler litt kulde. Men den passer også godt inne. Den kraftige fargen på våriris lyser opp uansett.
Jorunn

torsdag 21. mars 2013

En bukett til deg!

-->
-->
Nå er aprilutgaven av Norsk Hagetidend på vei ut til alle dere som venter på våren. Jeg går ut fra at det mange av dere, jeg gjør det i alle fall. Men jeg venter visst forgjeves. I dag var det 10 kuldegrader da jeg gikk til jobben. Sant nok har det blitt noen færre i solskinnet, men vårlig er det definitivt ikke.
Nå håper vi at den utgaven av Hagetidend som dumper ned i postkassene deres de neste dagene, vil gi litt tiltrengt vårfornemmelse. Om ikke annet bør forsidens bukett løfte humøret. Buketten er laget av Anja, med blomster som en fint kan dyrke selv.
Anja Bruland dyrker økologiske snittblomster på friland som hun selger gjennom Blomsterhagen på Abildsø. Hun har mange gode råd til den som vil lage seg en egen skjærehage.
I aprilnummeret møter du også Gøril Fjellet, som har skapt en eventyrlig hage langt inne i skogen i Hedmark. Historiker Mari Marstein forteller om gamle narsisser, mens Wenche Røtterud har vært i Japan under kirsebærblomstringen. Tommy Tønsberg har skrevet er fint portrett av de anvendelige lungeurtene.
Av mer praktisk stoff kan vi nevne en stor sak om å plante i potter, du kan lære om jord og gjødsel, samt sju hele sider med råd og tips under tittelen Hva gjør jeg nå?
Jorunn

tirsdag 12. mars 2013

Vår i regn og sludd




Våren er kommet til London, selv om det ikke føltes slik da vi gikk rundt i Kew Gardens i regn og sludd. Det var kaldt, og det hadde vært kaldt ganske lenge, noe som gjorde at verken krokusteppet eller Daffodil Walk viste seg fra sin beste side. Vi var rett og slett for tidlig ute. Men slik er de jo, et år er våren tidlig ute, andre år drøyer den litt. Men om ikke krokusen og påskeliljene var helt på topp, var det mange andre fine ting å glede seg over: Julerosene, kameliaen, de blomstrende buskene, små, yndige cyklamen og ikke minst: orkidéutstillingen med tusenvis av orkideer i de mest fantastiske oppsatser! 
Dessverre kan jeg ikke vise dere noen bilder av dem, det var så varmt inne i veksthuset at kameraet, som kom inn fra kulden, dugget hele tiden. De bildene jeg har er derfor nokså grå, og viser absolutt ikke hvor fantastisk denne orkidesamlingen var. Dessverre er den over for i år, søndag var siste dag. 
Søndag var også morsdag i Storbritannia. Det er en dag mange tar svært alvorlig. Mor skal i det minste ha en blomsterkvast, gjerne påskeliljer. For andre søndag i mars skal påskeliljene blomstre i hager og parker!
Jorunn


mandag 4. mars 2013

En tidlig smak av vår



For noen dager siden var jeg ute i hagen og klipte av noen kvister forsythia fra naboens forvillede busk. Den strekker noen greiner over på min side av gjerdet, så jeg syns har et visst eierskap til den. Uansett syns jeg at forsythia er finere inne enn ute. Busken har en ganske uryddig form, med greiner og skudd i en eneste stor vase. Men noen enkle greiner i et pent glass eller mugge, det er noe helt annet. De lysegule blomstene og de grønne bladene som kommer etterpå, er et sikkert tegn på at våren er i emning, og at det ikke er lenge før den runder vårt hjørne også.
Jorunn