fredag 27. april 2012

Kulde og regn


Jeg må si at jeg begynner å bli inderlig lei av at det er så kaldt og vått, dag ut og dag inn. Men det kjølige været har likevel sine fordeler. Våren får tid til å utfolde seg blad for blad, for å bruke et poetisk uttrykk. For jeg vet jo at kommer det varme nå, vil hagen eksplodere og alt bli grønt over natta. Vårblomstene vil springe ut og blomstre av nesten før jeg får anledning til å beundre dem. Men med kjølige aprildager får jeg god tid til å beundre hver enkelt blomst.
Ulempen med fuktig vår er at våre erkefiender, brunskogsneglen, har gunstige vilkår. Det fikk jeg selv se da jeg løftet på en plankebit jeg har liggende i hagen. Der satt de, på rad og rekke, og bare ventet på litt varme så de kunne krype ut og begynne matjakten. Men slik gikk det ikke – jeg hentet saksa, og dett var dett.
Jorunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar