tirsdag 11. september 2012

Lyser i mørket


Hvite blomster lyser virkelig opp i skumringen. Jeg har en potte med en hvit pyntekorg (Cosmos) som nesten kan ta opp konkurransen med utelampen som henger over den. Pyntekorg er i grunnen en av de fineste sommerblomstene en kan ha. Jeg pleier å kjøpe minst en, helst to, hver vår. I år er de hvite, andre år kan de være lys rosa eller mer knallrosa. Uansett, de blomstrer fra tidlig vår og helt til frosten kommer, dersom jeg er flink til å klippe av de visne blomstene etter hvert. Bladverket er også fint, sterkt flikete, nesten som dill.
Mens potta med pyntekorg lyser opp på terrassen, er det den kritthvite høstfloksen som lyser lenger ute i hagen. I skumringen, når en bare så vidt ser konturene av bedet, er det ikke vanskelig å plukke ut den hvite floksen. Og ser en den ikke, er det bare å gå etter duften.
Å vite at det raskt går mot høst, kan være litt deprimerende. Men ved å glede meg over de siste, sene staudene og dra inn den herlige duften av høstfloks, syns jeg det er lettere å gå de stadig mørkere dagene i møte.
Jorunn

1 kommentar:

  1. Den var skikkelig flott. Sånn skal jeg absolutt sette på listen over MÅ ha planter.

    SvarSlett