torsdag 10. november 2011

Høst i min danske have

Høsten er kommet til Jylland også. Det har vært svært mildt de siste ukene, men løvet og dessverre også de fine eplene, har falt av epletreet mitt. Jeg brukte derfor store deler av ryddedagen på å plukke opp mer eller mindre råtne epler fra plenen, terrassen og blomsterbedet. De som hadde ramlet på uthustaket til naboen fikk ligge, til glede for solsorten og de andre småfuglene. Etter ryddejobben la jeg løk jeg hadde kjøpt billig på hagesenteret: 60 blå snøstjerner, 18 hvite snøstjerner, 2 pakker med hvite allium og 15 hvite påskeliljer. Mens jeg drev på bakkenivå, oppdaget jeg at den grønne busken jeg alltid har sett på som litt kjedelig, hadde fått, fine blå bær. Tidligere har jeg ikke "sett" denne busken og jeg ante ikke hva slags busk det var. Men Tommy kunne fortelle at det er en myrteleddved, Lonicera nitida.
Ellers var det ikke til å unngå å legge merke til at sneglene hadde tatt godt for seg. Nesten alle blad var gjennomhullet. Og da jeg løftet opp noen heller for å ta dem inn for vinteren, lå sneglebarna der, tett i tett. Da var det bare en ting å gjøre - hente saksa. Og tenke at for hver snegle jeg nå tar knekken på, sparer jeg 400 til neste vår. 


Jorunn

1 kommentar:

  1. Lignet på Hortensia det andre bildet der.....jeg ble litt opptatt av Hortensia i dag fordi det var nye knopper på en jeg har stående ute i krukke...kanskje de vil springe ut om jeg tar den inn i glasshuset? Temperaturen kan visst gå under 0 nå til natten.

    SvarSlett