onsdag 16. november 2011

Husk småfuglene!


I min barndom var det alltid små notiser, sikkert for å tette hull på avissidene, hvor det sto: Husk småfuglene med mat!. Og hver høst passer jeg på å gjøre nettopp det - å huske småfuglene med mat. Jeg har derfor bunkret solsikkefrø, meiseboller og ingredienser til "mors hjemmelagde", en blanding av matfett og havregryn. Den er mer populær enn meisebollene, noe som gleder mitt husmorhjerte.
Trafikken på materne har økt betydelig etter at det kom minusgrader. Spettmeisa er særlig ivrig, den flyr fram og tilbake hele dagen. Jeg regner med at den har ett eller flere lager som den fyller med frø fra materne mine. Ellers har jeg besøk av gode, gamle kjenninger: blåmeis, kjøttmeis, grønnfink, pilfink, skjærer og den mest eksotiske av de alle, stillitsen med sitt røde fjes og gule flekker på vingene.

Jorunn

1 kommentar:

  1. Min lokalavis, Asker og Bærums budstikke, hadde et flott, lite dikt (rimet virker på østlandsk), som de også puttet inn på steder hvor det ellers ble litt luft.

    Husk småfuglene
    med småsmulene!

    Om sommeren sto det som oftest: Husk å øse båten!

    SvarSlett