mandag 4. juni 2012

Vakker, langvarig vår


Den intense varmen i pinsehelga satte virkelig fart på vekstene mine. Heldigvis (selv om jeg savner varmen) er det blitt kjøligere. For hadde varmen vedvart, hadde både syriner og klokkebusk vært avblomstret for lengst. Nå, takket være kjølige (les iskalde) dager, står både syrin og klokkebusk i full blomst, dag etter dag. Ulempen med det kalde været er at jeg ennå ikke har gjort unna våronna. Dahliaknollene står fremdeles i de første pottene sine, de burde vært kommet opp i store potter for lengst. Jeg burde ha kjøpt inn sommerblomster og fått orden på terrassen, men jeg orker ikke å gjøre det så lenge jeg fryser på fingrene med det samme jeg går i gang. Men når varmen kommer tilbake, er jeg i gang for fullt!
Jorunn

3 kommentarer:

  1. Ja været har vært litt varierende, men jeg setter nå pris på litt mer varme. Syrinene mine har ikke blomstret i år. Merkelig! Og både rosene og bærbuskene har vært hardt angrepet av lus og gud hvet hva. Og jeg som trodde at det bare var å sette frukttrærne i jorda og vente på at fruktene skulle modne. Så feil kan man ta. Nå er det to år siden jeg plantet både moreller og plommer, og ikke en eneste liten frukt har ennå funnet veien over mine lepper.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har heller ikke blomst på syrenene, seine roser og lite avling i frukthagen. Det lille som var har fuglene tatt.
      Så i år har jeg gledet meg over arbeid jeg har fått utført i hagen.
      Har du hage er det alltid mulig å glede seg, og nå kan vi snart begynne å glede oss til høsten.
      Årets vakreste årstid.

      Slett
  2. Takk for mange fine bilder og gode tips. Vi er nye hageeiere i år og trenger å lese oss opp om emnet. :-)

    SvarSlett