torsdag 2. desember 2010

Fare på ferde


Det er så artig å se på kattene i hagen. Jeg har ingen katter selv, men naboenes katter bruker hagen min som gjennomgangsåre. Jeg ser dem ofte der de smyger seg gjennom hagens ustelte hjørne. Ofte stopper de under fuglemateren i rødhyllen og legger seg klar til sprang. Men småfuglene har lært, kanskje "the hard way". Så snart de oppfatter at en av kattene er underveis, letter de fra både mater og fuglebrett og plasserer seg høyt oppe i enten bjørka eller et furutre. Der sitter de og speider helt til pus gir opp og lusker videre til neste matstasjon, hvor den på nytt inntar sprangposisjon. Hvor stor fangsprosent "mine" katter har, vet jeg ikke, heldigvis har jeg ikke sett at de har klart å slå kloa i noen av fuglene på brettet mitt.
Verre var det da jeg oppdaget at Gråpus hadde posisjonert seg på taket av den nyoppsatte fuglekassen min og bare ventet på at travle blåmeisemor skulle komme flygende med mat. Heldigvis fikk jeg jaget ham bort og satt opp et solid kattehinder før meisemor havnet i hans sylkvasse klør.

Jorunn


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar