tirsdag 30. november 2010

Frøene kommer





Det er ikke mye som minner om nytt planteår, jeg var kald til margen da jeg ankom jobben i dag. Likevel sitter jeg i skrivende stund og knaker ut artikkelen jeg skal lage om neste års nye frø.
Det er mye fint som kommer, jeg er særlig begeistret for en snøhvit kornvalmue som heter 'Bridal' og en lilla primula som heter P. capitata ssp. mooreana 'Salvana'. En uvanlig art med nydelige blomster på duggaktige stilker med sølvaktig bladverk. Disse to skal jeg helt klart så. Ellers kommer det en heftig stokkrose med aprikosfargede, fylte blomster. Men jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om den er stygg eller bare utrolig fin. Den er så voldsom at den er både imponerende og kvalmende på én og samme gang. Ettersom jeg ikke har sådd stokkroser før, tror jeg det er året i år. Om sorten virkelig er fin eller ikke, får tiden vise.
 
Foto: solfang.no, impecta.se, nelsongarden.no

Marianne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar