mandag 22. oktober 2012

Travelt på fuglebrettet


Matesesongen har startet. Jeg har fylt solsikkefrø på den ene materen min og hengt den opp i epletreet like utenfor stuevinduet. Det varte ikke lenge før fuglene oppdaget det nye tilbudet og snart var det full fart. Kjøttmeisene er ivrige, det samme er blåmeisene og pilfinken. Men ingen er mer aktive enn spettmeisa. Jeg tror at hele slekta er satt i arbeid med å hente solsikkefrø til de forskjellige gjemmeplassene hun har rundt omkring. Jeg vet ikke så mye om spettmeisa, men én ting er helt sikkert: Hun liker ikke å vente på tur. Er det andre fugler på materen når hun kommer i rasende fart, har de med å flytte seg. Og tydeligvis er det en klar rangordning, for alle de andre småfuglene lyder ordre og viker unna når spettmeisa kommer farende. En og annen pilfink, som kryper helt inn i materen, nøler litt, men det varer ikke lenge før spettmeisa gir beskjed og pilfinken smetter ut med et frø i nebbet.
Et fuglebrett med solsikkefrø er en vinn-vinn situasjon. Fuglene får mat, jeg får daglang underholdning.
Jorunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar