mandag 18. februar 2013

Ingen tegn til liv

Snøen dekker både knopper og blad

Oppmuntret av blomstrende snøklokker i Danmark, gikk jeg på leting etter tegn på at mine hjemlige klokker hadde begynt å bevege seg opp mot overflaten. Og muligens har de det, men det er ingen tegn til liv på overflaten ennå. Jeg kikket også ned i spannet, hvor jeg har plantet tett i tett med tulipaner. Men nei, ingenting der heller, bare hard, frossen jord.
Knoppene til julerosa ligger like under overflaten. Før den siste snøen kom, var det lett å se dem ligge der, sammenkrøllet, klare til å folde seg ut når vårsola begynner å varme. Men nå dekker snøen knoppene og det meste av det vintergrønne bladverket.
Forsytiaens bitte må knopper var det eneste vårtegnet jeg fikk øye på under min februartur i hagen. Jeg tok noen greiner til driving inne i stuevarmen. Og det varer nok ikke lenge før de står i full blomst og gir oss et lite varsel om hva som skal komme, bare vi er litt tålmodige.
Jorunn

2 kommentarer:

  1. Just found your blog. Looks interesting but I can not find a translator tab so I can read your comments and ideas. Any help for this gardener on the lake in USA?

    SvarSlett
  2. Ikke ennå , men snart så er det masse som skjer. Gleder meg til våren ! Ha en fortsatt tålmodig uke :)

    SvarSlett