tirsdag 9. november 2010

En slutt og en start


I helga ble været endelig opphold og mulighet for litt hagearbeid og alt løvet hadde falt av trærne. Vanligvis lar jeg det meste ligge der det faller, på plenen blir det hakket i småbiter når jeg tar siste runden med klipperen, resten raker jeg inn under busker, i bed og mye går under hekken. På søndag var det faktisk tørt nok til at jeg kunne kjørt over med klipperen, men med tanke på visningen jeg skal ha neste helg, besluttet jeg å rake løvet i sekker i år. Hakka løv er fint for meitemarken, men det bryr sikkert ikke kresne kjøpere seg om, og i år er kjøperne viktigst.
Jeg får heller ta det igjen i min nye hage, der skal løvet bli mat til meitemarken... I dag ringte jeg Grønn hverdag for å melde meg på kompostkurs. Til neste år skal det komposteres, både i varmkompost og i "kalde" binger. Det er noe av det jeg gleder meg mest til med å flytte til ny hage, her blir det plass til både kompostbinger, kompostbjørn til varmkompostering av matavfall, større kjøkkenhage, flere planter og veksthus, i tillegg til fotball- og krokketbane.
Det var forresten rart å rake i helga, det er liksom det siste jeg skal gjøre der før vi flytter. Alt løsøre, stoler og krukkeplanter er flyttet inn i kjelleren i det nye huset, stauder klippet ned (også for å glede kjøperne, det får gå som det går med overvintringen) og altså er alt løvet borte. Planter jeg skal ha med meg er også møysommelig gravd opp og plantet over i store, gode potter. Nå gjenstår det bare å se om de små barna mine vil finne seg til rette i en klimatisk litt kaldere hage.

Marianne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar