fredag 19. november 2010

Min beste hagebok


De fleste av mine hagebøker er oppslagsbøker. Jeg blar raskt igjennom dem så snart jeg får dem, og siden bruker jeg dem når jeg leter etter noe spesielt. Det er ikke dem jeg setter meg ned i godstolen med og leser fra perm til perm. Men en bok vender jeg stadig tilbake til. Det er boken ’Dear Friend and Gardener’ av Beth Chatto og Christopher Lloyd. I denne boken skriver to av Storbritannias største hagepersonligheter brev til hverandre og forteller om hverdagsliv i og utenfor hagegjerdet, om spennende planter de oppdager og om mer hverdagslige ting som matlaging. Jeg tror det er tredje gang jeg leser denne boken og den er forlengst blitt en av mine favoritter. Ikke bare er den hyggelig skrevet som en brevveksling mellom to gamle venner, den inneholder også gullkorn om planter jeg vil prøve eller plantekombinasjoner det kan være verdt å gjenskape. En fornøyelig bok som jeg gjerne anbefaler. 
Hva er din favoritthagebok som du leser fra perm til perm?

Tommy

1 kommentar:

  1. Min favoritthagebok er Karel Capek sin "The Gardener's Year" - den har jeg lest flere ganger.

    Nå er "Dear Friend and Gardener" satt opp på min ønskeliste til jul. Så får jeg håpe nissen er grei.

    :-)

    SvarSlett