tirsdag 15. mars 2011

Mot nattefrosten



Tanken var å ta pottene med krokusspirene inn i boden de nettene det var varslet hard nattefrost. Men det er jo litt upraktisk å måtte brøyte seg vei til boden med en potte under hver arm i kveldsmørket, så jeg har satset på alternativ overnatting. Nå overnatter pottene i hver sin plastbøtte, fôret med avispapir og dekket med bobleplast. Det er ikke så elegant akkurat, men så langt har ikke spirene klaget. Tvert imot, jorda i pottene er myk og fin, uten antydning til iskrystaller, når jeg henter dem fram utpå formiddagen.
En leser spurte hvor høy vintertemperatur løk kan klare, men det har jeg ikke noe godt svar på. Hos meg er spørsmålet som regel hvor mange kuldegrader løkene kan takle. Det har vært minusgrader i boden det meste av vinteren. Men blir det for varmt under vinterdvalen, regner jeg med at spirene kommer i gang for tidlig, eller eventuelt ikke i det hele tatt, dersom løkene ikke får den kjøleperioden de trenger for å spire.

Jorunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar