tirsdag 3. mai 2011

Lengter mot lyset


Jeg tenkte at jeg for en gang skyld skulle være flink og legge dahliaknollene mine til driving i tide. Og se hva jeg har igjen for det! Noen hvite spirer som strekker seg lenger og lenger for hver dag som går. Og hvor skal jeg gjøre av dem? At de trenger lys er åpenbart. Men jeg har ikke noe kjølig og lyst sted å sette dem – løsningen blir vel å frakte dem opp fra kjellerdoen, hvor de har stått altfor varmt og med altfor lite lys, og sette dem i stua. Det er i varmeste laget, men der kan de i alle fall kose seg med lys fra vinduene. Ut tør jeg ikke sette dem, det var kuldegrader her for få netter siden. Håper bare at de klarer seg, jeg har tenkt at de skal være hovedblomsten i staspottene mine i år.
Oxalisen, de røde stenglene bak på bildet, skal visstnok klare seg bra i stuetemperatur. De er opprinnelig stueplanter, selv om vi ofte bruker dem om sommerblomster. Spirevillige har de i alle fall vist seg å være.
Jorunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar