tirsdag 26. april 2011

En påske på kne


For oss hagefolk har dette vært en fantastisk påskehelg. Varmen kom som bestilt, både i min danske have og hjemme i Lørenskog. En stor del av feriedagene ble brukt på kne. I Danmark var det storinnsats mot vårkål, kveke og et uidentifisert ugress av det mest ufyselige slaget. Seigt, langt og med en rot som virkelig visste å bite seg fast, til og med i lett sandjord. Men ut skulle den og ut kom den, selv om det nok lurer arge småbiter som bare venter på en ny anledning til å stikke et grønt og aggressivt hode opp av jorda. Resultatet av strevet ble et bed som er cirka åtte meter langt og en meter bredt. Midt inne i ugresset fant jeg en stor daglilje. Jeg tenkte jeg kunne dele den i tre, men da jeg hadde jekket den opp av jorda oppdaget jeg at jeg kunne dele fra enkeltdeler, hver med sin store rotklump. Så jeg delte og delte, til slutt kunne jeg plante 30 nye dagliljeplanter i det nye bedet mitt!
I Lørenskog brukte jeg dagene på å rydde etter vinteren. Snøen på nordsiden har endelig tint og bakken har tørket opp. Det mest spennende er å sjekke hva som har overlevd og hva som ikke har klart seg. Heldigvis hadde min 'Mr. Morse' (Brunnera macrophylla) klart den tøffe vinteren, selv om han var liten da jeg plantet ham i fjor høst. Kameraten 'Jack Frost' var jeg ikke redd for, han var stor og sterk da vinteren satte inn og står allerede nå med halvstore blad og blå blomster.
I vinduskarmen vokser stiklingene seg stadig større, og i potta med påskeliljer og krokus har påskeliljene overtatt stafettpinnen og vender trompetene sine mot en varm og livgivende vårsol.

Jorunn

1 kommentar:

  1. Ja det har blitt noen timer på kne ute i hagen men detta har vi jo lengtet etter .
    Fine liljer .
    Ha en fin kveld Marit,

    SvarSlett