mandag 19. september 2011

For tidlig eller for seint?


For noen få dager siden skrev jeg om julekuler og julestemning på denne bloggen. Men i går, da jeg var på vei ned til kompostbingen, traff jeg på en hvitveis i full blomst. Da begynte jeg å lure – går det mot vinter og jul, eller går det rett og slett mot vår?
Men på samme måte som én svale gjør ingen sommer, er det vel lite trolig at én hvitveis betyr at våren er like rundt hjørnet. Snarere tvert i mot – alle tegn tyder på at høsten er her. Bjørka utenfor vinduet har mistet mange av bladene, de siste dagers regn og ikke minst vind har ført til at trærne i hagen min ser mer ribbet ut enn vanlig på denne tiden.
Jeg har fått noen fine hostaer som må i jorda før høsten kommer for fullt. Men på grunn av alt regnet har de blitt stående på terrassen. Leirjorda blir til rein gjørme når jeg setter spaden nedi. Så nå håper jeg virkelig på noen fine høstdager slik at jeg får plantet staudene, samt lagt høstløken. For det går jo ikke an å møte våren uten nye tulipaner, narsisser og alle de fine småløkene.

Jorunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar