onsdag 7. september 2011

Plukk aronia


De siste årene er det plantet massevis av aronia langs veiene, rundt offentlige bygg og liknende steder. I disse dager står buskene fulle av modne bær, det er bare å gå ut og plukke. Jeg har funnet ”min” plass, utenfor en skole. Her er det plantet et stort felt med aronia, og det er ingen andre som bryr seg om å høste disse sunne bæra. Jeg fyller en bærepose eller to på et blunk, og sikrer meg massevis av vitaminer og antioksidanter for vinteren. Hjemme skyller jeg dem godt før jeg fryser dem ned i porsjoner. Utover vinteren safter jeg en porsjon sammen med andre bær, for eksempel rips og solbær. Enkelt og greit – men husk, ikke plukk bær som har vokst langs trafikkerte veier.
Ellers er vi inne i den første høstmåneden, noe både hagen og hageinteressen bærer preg av. Vind og de store nedbørsmengdene har herjet stygt med  høststaudene og pottene mine. Jeg fikk heldigvis berget en bøtte med plommer før vind og regn pisket treet og slengte resten av frukten hardt ned mot bakken.
Men det fins lyspunkter: Det er salg i hagesenteret og høstløken er kommet!

Jorunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar