mandag 3. september 2012

Søker solrikt og tørt


Tilbudet var for godt til å overse: 100 kroner for en ”forundringspakke”, dvs en pose med 6 stauder på mitt nærmeste hagesenter. Posene sto på rad og rekke, hankene var knyttet sammen, så det var ikke så lett å se hva som var i de forskjellige posene. Men jeg kjente igjen to sølvfargete malurtplanter, en plante jeg hadde hatt lyst på lenge. Uten å tenke bladde jeg opp 100 kroner og tok posen med meg hjem. Så sto jeg der og skulle finne en egnet plass til to malurtplanter, en marikåpe, en salvie, en karbatklokke, samt en ryllik.
Mine bed er stort sett (over)fulle, men jeg fant plass til alle, utenom malurten. For da jeg leste i staudeboka til Tommy, fikk jeg vite at malurt vil ha det solrikt og gjerne tørt. Og er det noe plassen jeg hadde sett ut til malurten ikke er, så er det solrikt og tørt. Over til plan B, dvs. gå rundt med plantene i hånda til jeg ser en plass som kan brukes. Fant den til slutt, men det betydde at en veletablert hosta måtte flyttes, og jeg måtte finne en ny plass til den.
Etter en lengre økt er alle de nye staudene kommet i jorda. Alle har ikke fått ideelle plasser, men jeg satser på at livskraften og –viljen er så stor at det går bra. Malurten har fått et vakkert gress og en frodig astilbe til nabo. Trives den like godt som dem, vil det bli et spennende fargespill neste år. Kryss fingrene!
Jorunn

2 kommentarer:

  1. Jøss for eit tilbud....slikt kan en ikkje gå forbi.
    Alltid spanande med nyinnkjøp og desse vert flotte til neste års blomstring.

    SvarSlett
  2. Litt forundring i hverdagen gjør livet verd å leve. Det blir spennende å se om de kommer seg og trives på sine utvalgte plasser.

    SvarSlett