fredag 31. august 2012

Elsk din kompost – men ikke alltid


Jeg og alle andre hagefolk vet at kompost er bra, superbra til og med. Jeg går med mat til komposten jevnt og trutt og gleder meg over varm damp når jeg åpner lokket. Men – og det er som regel et men – jeg liker ikke å tømme komposten. Selv om jeg har en såkalt snurrekompost, som er lettere å tømme enn mange andre, utsetter jeg arbeidet så lenge det går. Men i helgen er jeg nødt til å få det gjort. Bingen min har to kammer. Når det ene er fullt, fyller jeg i det andre, mens det første står og godgjør seg. Men nå er begge kamrene så fulle, at det eldste må tømmes. Det er ikke noe uoverkommelig arbeid, men det kan være tungt, særlig dersom komposten er litt i våteste laget, noe min kompost har lett for å være. Jeg er ikke alltid så flink til å dosere strøet. Men når jeg nå har skrevet dette og lovet ta fatt på denne jobben, må jeg også gjøre det!
God helg!
Jorunn

1 kommentar:

  1. Hei. Jeg har en kompost som er våt. Syntes den brenner bedre når den er tørrere. Jeg lurer på om barken jeg strør med for å få den tørrere vil gi sur PH. Jeg har en rosehage og de liker jo ikke det. Vh Karine.

    SvarSlett