søndag 17. juli 2011

Ingen adgang for kålsommerfugl



Det er synd at det er nødvendig å dekke de dekorative palmekålplantene jeg fikk av Tommy i vår. Men klok av skade (jamfør bildet av kålplanten jeg ikke dekket i fjor), har jeg pakket plantene forsvarlig inn i duk dette året. Jeg plantet dem opp i større potter i går, og allerede før jeg hadde gjort meg ferdig med å legge på mer jord og vanne, kom kålsommerfuglen flygende på leting etter et sted å legge eggene sine. Den satte seg på planten med det samme jeg snudde ryggen til. Men jeg så den og var lynkjapt ute med duken, etter å ha sjekket planten nøye for egg. Så nå har jeg to potter med hvert sitt hvite telt på terrassen. For å gjøre pottene litt mer dekorative og nyttige, har jeg plantet persille i den ene og timian i den andre.
Jeg har lenge tenkt å flytte en av Jumbo Pink Banana-squash-plantene over i en potte for seg. Det fikk jeg endelig gjort i går, men glemte å sette potta i skyggen. Den ble stående i steikende sol, med det resultat at planten fikk solsjokk og hang som et slips over kanten. Nå håper jeg at kjøligere vær og mye vann skal få den til å reise seg igjen. Ikke for at jeg trenger så mye Banana-squash, men det hadde vært artig å se hvor stor Jumbo kan bli.
Jorunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar