onsdag 19. oktober 2011

En liten løkglede


Tro det eller ei, men alle løkene er ennå ikke kommet i jorden hjemme. En av de som fortsatt ligger i sin brune papirpose og venter på å bli tildelt ”den helt riktige plassen”, er den lille narsissen Narcissus nanus. Den er ikke stort høyere enn en sko, og har store, utadvendte påskeliljeblomster med en lang trompet.
Den blomstrer allerede i slutten av april og sprer glede med sitt gule hode på korte blomsterstilker. Gi den en plass i solen, på vanlig hagejord, så vil den formere seg med sideløk slik andre narsisser gjør.
Bildet er tatt i Botanisk hage i Gøteborg, hvor de har et stort felt av denne lave skjønnheten, men mine løk er kjøpt fra Nederland.
Jeg håper at kommende helg vil gi meg en god idé om hvor akkurat våre Narcissus nanus bør plantes, men enn så lenge lever både jeg og den i uvisshet.

Tommy

2 kommentarer:

  1. Så søte da , få dem i jorden så du har noe mer å glede deg til våren .

    Ha en fin dag , Marit.

    SvarSlett
  2. Ja, de er søte...nå har du vel fått de i jorden, Tommy. I år kunne jeg faktisk satt ned løker nå i slutten av november...utrolig høst det har vært. 7+ i dag...

    SvarSlett