fredag 14. oktober 2011

Mye av lite


Da jeg plantet til sommerpottene mine i år, puttet jeg tre små jordskokker oppi den ene. Tanken var at jeg da ville få lange stilker med skinnene gule blomster utpå sensommeren. Og det fikk jeg. Stilkene vokste seg så lange at jeg måtte fortøye dem i takrenna og de blomstret fint der oppe på hustaket. Da jeg denne uka tømte potta for høsten, kunne jeg grave opp en hel haug med jordskokker, mange, mange flere enn de få jeg plantet. Så nå er det bare å fyre opp suppekjelen. Jordskokk kan spises både kokt og rå, jeg liker dem best som suppe eller som del av en rotmos med gulrøtter, kålrot og potet.
Jordskokk stammer fra Nord-Amerika og er en gammel grønnsak hos oss. Den er sunn, har et høyt innhold av C- og K-vitamin og sukkerstoffet inulin. Karbokydraten inulin øker ikke blodsukkeret, noe som gjør det særlig gunstig for diabetikere. Inulin er også bra for magen.
Egentlig er det litt dumt å grave opp jordskokkene om høsten, de klarer seg godt i jorda hele vinteren. Men da potta skulle tømmes, måtte jeg høste dem. Spiser du dem når de er nyhøstet, kan de spises med skallet på. Da er det nok å skrubbe dem rene for jord. Må du lagre dem, skal de ha det mørkt og tørt, akkurat som poteter.

Jorunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar