onsdag 26. oktober 2011

For mye av det gode

I mai la jeg 50 knoller av duftgladiol fordelt på to kurver. Planen var at de skulle kaste glans over min åpne hage 14. august. Men som så mange andre gode planer, gikk det ikke slik jeg hadde tenkt. I min godhet - og med 1000 åpne hager i tankene - var jeg raus med gjødselen. Det resulterte i et særdeles velvoksent og knall grønt bladverk, men få, faktisk nesten ingen blomster. De brukte også mye lenger tid enn jeg hadde trodd på å komme i blomst, faktisk klipte jeg av de siste (og nesten de eneste) nå i helga da jeg tømte kurvene og kastet de lange, grønne bladene i komposten.
Nå som gladiolene er kommet i vase, er det ikke flere blomster igjen i hagen min. Sesongen er ugjenkallelig over. Det er litt vemodig, men også litt godt å få en pause fra aktivt hagearbeid. Nå kan jeg med god samvittighet slange meg i sofaen med en haug med hagebøker og legge storslagne planer for neste sesong. Om resultatet vil matche planene, se det er en helt annen sak.

Jorunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar