onsdag 22. august 2012

Første høstnummer


Det er altfor lenge siden siste innlegg. Faktisk er det så lenge siden at vi har rukket å gi ut en ny utgave av Hagetidend i mellomtiden. Jeg går ut fra at mange av dere har fått magasinet i posten, i alle fall kom det til meg i går. Jeg håper at alle finner noe de liker og har nytte av.
Vi har blant annet et fin artikkel om busker som både er fine å se på og har nyttige frukter. Aronia er en av disse, og nå står den med svarte, blanke klaser mange steder. Ut og plukk! Som tidligere nevnt pleier jeg å plukke i et offentlig anlegg utenfor en skole. Og jeg er visst den eneste. I alle fall har jeg ikke sett noen andre som ivrig fyller en pose eller to. Det er synd, aronia er sunt og kan brukes til så mangt. Jeg bruker den til å friske opp farge og smak på saft, særlig dersom jeg koker saft på litt ”tamme” ting som plommer og stikkelsbær.
Ellers minner vi våre lesere på at det er på tide å tenke på høstens blomsterløk, vi har besøkt tre helt forskjellige hytter i Oslos minste kolonihage, og vi avslører hvordan Liss-Mona ble Klara Pil. Planteportrettet er gentiana, den blåeste av de blå.
God lesning!
Jorunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar