tirsdag 23. november 2010

For tidlig vinter


Alle som har flyttet vet at flytteprosessen er en hektisk tid. Og som så mange hageinteresserte på flyttefot før meg, skulle også jeg ha med en del planter på flyttelasset.
Da vi etter litt diskusjon hjemme var blitt enige om hvilke planter vi skulle ha med oss, (også mannen min er gartner og har sine egne favorittplanter), grov jeg opp de avtalte plantene etter alle kunstens regler. Jeg pottet dem opp i gode potter, merket dem, klipte staudene ned og sørget for å transportere dem med plasttrekk over hengeren for å unngå fordamping i transporten. Alt vel, det eneste som gjensto var å få dem i jorda.
Jommen sa jeg smør. Mens vi var travelt opptatt med å få de siste esker, familie, kanin og mat til den nye boligen, kom vinteren. Pytt tenkte vi, det kommer nok en mildværsdag så vi får jordslått dem i det minste.
Men akk. Nå står plantene våre islagte og frosne oppå bakken, det er ingen mulighet til å få dem i jorda nå. Vi får legge over litt strie og litt sekkejord, så kanskje noen lar seg redde. Stakkars plantene våre.

Marianne


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar